Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum Zespół Synagogalny we Włodawie

 

Od początku funkcjonowania muzeum poświęca wiele uwagi działalności edukacyjnej i promocyjnej; nie tylko gromadzi, ale udostępnia i popularyzuje wiedzę o historii regionu czy sztuce. Wieloletnią tradycję mają kontakty z włodawskimi szkołami. Wykraczają one poza tradycyjne formy, jakimi są klasowe oglądanie ekspozycji czy lekcje muzealne realizowane w siedzibie muzeum. Sprawdzoną od wielu lat formą współpracy są kwerendy i konsultacje tematyczne, głównie w zakresie wiedzy o regionie i historii miasta, udzielane uczniom i studentom przez pracowników poszczególnych działów muzeum. Merytoryczną pomocą służy muzeum młodzieży biorącej udział w różnorodnych konkursach szkolnych o zasięgu lokalnym i krajowym, udostępniając gromadzone dokumenty, fotografie, literaturę fachową i pomocniczą (zbiory biblioteczne liczą ok.1150 pozycji).

W wyniku aktywności środowisk szkolnych i coraz większej atrakcyjności ofert muzealnych pojawiają się nowe kierunki działania i różnorakie formy twórcze na wielu płaszczyznach współpracy pomiędzy nauczycielami, uczniami a muzeum. Akcje szkolne i wydarzenia muzealne wpisują się wspólnymi dokonaniami na rzecz środowiska lokalnego, rozwijają zainteresowania i kształtują świadomość społeczną. Rozpropagowano wśród młodzieży szkół średnich konkursy wiedzy m.in. „Historia i kultura Żydów polskich” oraz plastyczne cieszące się większym zainteresowaniem najmłodszych, jak chociażby „Moja przygoda w muzeum” czy „Świat trzech kultur”.
Okazją do bliskiej współpracy z dziećmi i młodzieżą staje się już od kilku lat Festiwal Trzech Kultur. Podczas dni festiwalowych organizowane są katechezy ekumeniczne dla dzieci i młodzieży, warsztaty plastyczne oraz taneczne z nauką tańca żydowskiego.
Działalność promocyjna skupia się głównie na propagowaniu i promowaniu wydarzeń kulturalno-oświatowych w mediach (radio, TV, prasa) o zasięgu lokalnym oraz ogólnokrajowym. Najczęściej są to informacje o otwarciach wystaw stałych i czasowych, spotkaniach autorskich związanych z nowymi publikacjami, projektami nowych lekcji muzealnych czy „ścieżek” edukacyjnych dla uczniów lokalnych szkół.
Swoistą formą zaproszenia do udziału w organizowanych imprezach są wszelkiego rodzaju informatory, plakaty, wydawnictwa okazjonalne redagowane wspólnie z pracownikami poszczególnych działów muzeum w związku z organizacją wydarzeń kulturalno-oświatowych w muzeum.